tisdag 24 april 2007

Whiskyblogg

Från och med detta inlägg och ett inlägg fram så kommer detta att vara en ren whiskyblogg. Ja du hörde rätt, en blogg. Mitt milt sagt ljumma whiskyintresse, vilket är en fin omskrivning eftersom jag tyckte att det smakade härsket, årsgammalt tjäderkadaver innan, har minst sagt fått sig ett uppsving.

Min kärlek går ut till Islay; Lagavulin, Ardbeg, Caol Ila och alla deras bröder.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att skapa denna whiskyblogg, hur början man, var slutar man och ska man ha keso i eller vid sidan om? Frågorna är många och svaren är fåtaliga.

Den senaste whiskyn jag drack hade en guldfärgad nyans och smakade som en blandning mellan korn, vatten och jäst, vilket är roligt eftersom det är precis de tre ingredienserna man gör whisky av. Jag kände mig därför ganska nöjd med provningen.

Nästa vecka ska vi prova en annan whisky som jag redan nu kan avslöja kommer att ha en lätt guldfärgad nyans och ha inslag av vatten och Dooleys.

Vad tycker du om whisky, vad har du för tankar kring alkoholkonsumtion i allmänhet? Diskutera gärna två och två, skriv en sammanställning och skicka den till svenska schackförbundet så blir de nog lite lätt överraskade där borta. För er som inte läste så var det alltså svenska s-c-h-a-c-k förbundet. Schackförbundet. Så att.

Betyg 9/10

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett par flaskor whisky hemma om du är sugen på lördag. Eller så kan du skita i det och helt enkelt gå loss ordentligt på mitt ölförråd i kylen..

Anonym sa...

hej Bullen!
Jag har ett problem, en av mina favoritbloggar har helt släppt konceptet och vill endast skriva om whiskey, hur skall mitt förakt för whiskey och min svaghet för bloggarens skrivande gå ihop nu då? Ställer mig ytterst tveksam till den inriktning som bloggen har tagit, kan jag föreslå alternativa inriktningar eller tror du han blir förolämpad? (godis t.ex. ett alldeles utmärkt ämne!)

Mvh orolig i Solna

Anonym sa...

Hej orolig i Solna och tack för ditt brev. Som du säkert har läst så kommer whiskybloggen att hålla i sig i ett max två inlägg, var författaren sedan väljer att gå vidare är oklart, men en whiskyblogg till är i nuläget uteslutet.

PS som vanligt så är det inte den som skrev texten som mördade Palme.

Kanalisera sa...

Hej whiskybloggare!
Du kan få min gamla mekongwhisky när som helst, om inspirationen tryter. Typ nu.

Anonym sa...

Long time no see..

Under 2000 reste jag helt plötsligt mycket utomlands. Plikttroget köpte jag en fin Single Malt i varje Tax Free butik för att, tja jag vet inte riktigt varför… Jag gillar ju inte Wiskey så där jättemycket men jag antar att Wiskeylobbyn hade påverkat min hjärna.

Jag kan nu i alla fall bjuda på fem olika fina sorter om någon intresserad kommer och hälsar på. Detta innebär att jag har täckt mitt behov av snobbwiskey ända till den mogna åldern av 304 år. Då kommer också wiskeyn vara 323 år vilket kan anses som ganska ansenligt.

Andreas sa...

Det här vart ju jobbigt, jag gillar ju whisky på riktigt, särskilt Islay...

Schackförbundet lät för övrigt hälsa att de skiter fullständigt i om jag gurglar tjäradoftande Caol Isla eller kattpiss.

Schack matt?

Skogan sa...

k: Ja inte mig emot, jag tar tacksamt emot den.

d: Nämen tjena din gamle humla, det vart inte igår. Då kommer jag i slutet av juni då och konsumerar lite hos dig.

a: Jag också. Den punkten var jag faktiskt seriös på.

Schack.

Andreas sa...

Jag kräver remi.

Mr Blues sa...

Whisky är en underbar dryck. Men jag har lite svårt för Islay. Caol Ila, t ex, för mina tankar till nytjärad eka.
Jag föredrar Speysidedistriktets mer komplexa nyanser.