tisdag 13 november 2007

Det där med supande

Det är intressant det här med hur Forsen beskriver sitt blygsamma drickande, eller toksupande, om ni så vill. "...satt i skinnsoffan med ett dyrt glas rött...", "...bad rubbish, och en konjak framför TV:n." och "...HB:n drack jag till och med efter jag hade tagit av mig byxorna."

Själv suckar man bara lite trött åt hur denna hycklare försöker framhäva sig själv som "cool" eller "häftigt". Jag har nämligen känt Forsen sen han var en liten knatte. En helt vanlig knatte med sidbena och rutig pullover som han minsann köpte själv brukade han hävda, även fast alla visste att hans mamma hade varit på överskottsbolaget och handlat kläder till kilopris. Ofta på gympan brukade vi sno hans rutiga pullover och tvinga honom till att gå med en svettluktande, knallgul tygväst som han plockade från gympasalen. På nåt sätt lyckades han alltid vända den in och ut.

Emellertid blev han äldre och växte ifrån bingokvällarna med mamma varje fredag, han tog sig i kragen, teströkte och sänkte sin första öl när han var fjorton. Vid femton års ålder började vi sakteliga testa på det här med riktigt hårdsprit, men sen tog det stopp. Det första riktiga exemplet på detta var när vi spetsade glöggen en jul med lite riktigt fin Finlandia. Jag drack, Roffe drack, Spättan drack, Olsson drack och Fimpen drack. Forsen däremot gjorde en spritgrimas av sällan skådat slag, dunkade handen upprepade gånger i prinskorvarna och tog sig för magen "IT BUUUUURNS, IT BUUUURNS" skrek han av någon anledning på engelska. Vi andra tittade lite oförstående på varandra, smuttade på glöggen och knaprade på en mandel samtidigt som vi ställde oss tveksamma till Forsen tidigare påstående om att "nu jävlar ska jag supa er under bordet".

Nåväl tiden gick och många fester förflöt. Fast än idag har jag aldrig sett Forsen dricka sprit utan kopiösa mängder lightläsk, osötad festis eller russinvatten i.

/Skogan

Inga kommentarer: