söndag 16 december 2007

Dagen innan

Upprinningen till den här resan var när jag klockan fyra på natten väcktes av att min telefon ringde. Jag vaknade med en grymtning efter säkert 114 signaler (fick jag höra av mina föräldrar, detta var nämligen på gymnasiet) och snubblade ur sängen i bara kallingarna och famlade i mörkret efter telefonen. Eftersom mörkret var totalt och jag inte hade någon möjlighet att se vad som fanns i rummet så trampade jag givetvis på en påse rostiga skruvar som jag strategiskt nog lagt mitt på golvet. Jag tog båda händerna om foten och skrek högt vilket även ledde till att jag tappade balansen och köttade in låret i hörnet av min 1800-talsbyrå i massivt ek. I fallet lyckades jag välta ner det 150 kg tunga älghuvudet som satt på väggen.

Ytterligare 57 signaler gick innan min hand greppade telefonen.

Jag drog in luft mellan tänderna som för att ge ljud åt min smärta.

- Sssshhh...ah...det är Skogan
- SKOGAN SKOGAN!! VI HAR FISKAT FLÄSK MED FLÄSTEN..VI HAR FISK...FETS...
Personen i andra änden av luren var uppenbart hysterisk.
- HELSINGBORGSFLÄSKEN..MED FESTEN!! Närmast skrek han av upphetsning.
- Lugn lugn..
- FEST MED HELSINGFORS!
- LUGN FÖR HELVETE, skrek jag till sist.
- Till att börja med... Vem ÄR det och vad fan vill du? Klockan är FYRA på natten!
- Det är Forsen! Du vet! Kommer du ihåg?
- Ja du var här för fem timmar sen, vad vill du? Har du köpt fläsk i Helsingborg eller vad snackar du om?
- Nej! Nej! Du vet Fläcken...
- Ja.
- Ja...jo...alltså, han har fixat fest i Helsingborg!!
- Jaha?
- Ja men asså... han har fixat så vi kan bo på Statshotellet!
- Du menar att han har bokat rum där? Hur fan ska vi ha råd med det?
- Nej han har nån jamaikansk syssling..
- Som äger hotellet?
- Va? Nej hans farbror äger det.
- Och den jamaikanska släktingen?
- Va?
- Du sa att han hade en jamaikansk släkting också?
- Nej det har jag aldrig sagt.
- Nej men skit samma! Var det allt du ville?
- Ja.
- Du kunde inte säga det imorgon?!
- Jo visst men...

Ja och så avslutades samtalet.

/Skogan

Inga kommentarer: